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Vincent Denis (20/7/2005)
Félicitation pour ce site magnifique et très instructif. Je suis en possession d'un bronze Sapho assise sur une pendule en marbre noir. Signée J. PRADIER. Ma question porte sur le fondeur Susse. J'ai vu sur votre site que les bronzes portent des signatures différentes du fondeur:
Susse ed.
Susse Edts
Susse Edts
Susse Frs (marque cursive vers 1850)
Susse Fres
Susse F.
Susse Fres/Edit
Susse Fres/F
Susse Fres WTS
L'inscription sur mon bronze est Susse.itur ? avec une marque cursive. Je peux vous envoyer une petite photo si vous le désirez.
J'aimerais savoir si la marque du fondeur peut jouer sur la valeur du bronze.
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Douglas Siler (25/7/2005)
Je viens de recevoir une réponse d'un collaborateur à qui j'avais demandé de scanner les signatures Susse reproduites dans l'ouvrage que Pierre Cadet à consacré à ce fondeur. Je vous les envoie séparément. Comme vous le verrez, il n'existe apparemment pas de signature Susse.itur. Je ne vois d'ailleurs pas à quoi pourrait correspondre l'abréviation « itur ». Si vous voulez bien m'envoyer une photo, je pourrais peut-être proposer une autre lecture. En ce qui concerne la valeur d'un bronze par rapport au fondeur, c'est surtout, à mon avis, la présence vs l'absence d'une signature ou d'une marque de fondeur qui joue le plus. En général, un bronze de Pradier avec une marque Susse sera plus prisé qu'un bronze dont le fondeur n'est pas identifié. Mais, bien entendu, beaucoup d'autres facteurs pèsent aussi dans la balance, tels la patine, la taille et la rareté de l'oeuvre. Vous aurez remarqué dans les annonces sur ce site que la Sapho assise, avec ou sans pendule, figure fréquemment dans les ventes aux enchères et qu'elle porte souvent la signature ou la marque de la maison Susse. Elle se vend assez bien mais à des prix très variables.
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Vincent Denis (25/7/2005)
Encore merci pour tous ces renseignements très complets et très détaillés. En effet je n'ai pas retrouvé la signature Susse.itur dans les scans que vous m'avez envoyés, mais ma lecture de la signature sur mon bronze n'est sûrement pas la bonne... Je vous envoie une photo en fin de semaine, J'espère que vous pourrez éclaircir ce « mystère ».
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Douglas Siler (10/2/2012)
Je n'ai jamais reçu la photo promise. Quelque autre lecteur de ce forum aura-t-il rencontré une signature Susse similaire?
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xxx (U.K., 8/2/2013)
Are you familier with the flower mark in the circle instead of an « F » on this Sapho assise, on sale by « Time & Again Galleries », Linden, New Jersey, 12-14 Feb. 2013?
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Douglas Siler (13/2/2013)
Your question is an interesting one and pinpoints a detail I had never paid much attention to before. I don’t have Pierre Cadet’s 400-page book on Susse Frères but I do have copies of the pages which reproduce the Susse marks. None of these show the « F » or the flower mark and I don’t know if they’re mentioned elsewhere in the text. Anyway, after browsing through the dozens of photos of Sapho assise I’ve collecteed from online sources, I find among those on which the Susse mark is zoomed or readable only one (ebay, 6 juillet 2008) with something which doesn’t seem to be an « F ».
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I have no idea why this symbol replaces the « F » or why on some castings the circle is completely empty.
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xxx (U.K., 13/2/2013)
Thank you for sending the Sapho assise detail, which shows use of the flower mark in the same position, though without the circle. I read somewhere that the job of putting the foundry marks on to bronzes was not highly rated, hence spelling and lettering variations that can occur. So perhaps we can put some of the symbol variations down to that kind of inexperience on occasion.
My main concern with foundry marks is that many more modern bronzes of poor quality especially « Barye » figures are appearing with foundry marks « F.Barbedienne fondeur » seems to be the most common and some look very authentic. I'm sure most people are aware that the addition of an artist's signature means very little, even if accurately applied, but false foundry marks and improving quality of modern castings that are detailed to match the antiques can make it difficult to be sure of authenticity, especially from auction house images. Sapho assise bronzes with dubious foundry marks or none at all seem to be the most suspect of Pradier castings, but it could spread to the rarer pieces where there is more money to be made by the fake producers.
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Douglas Siler (21/2/2012)
You are certainly right to be concerned. I think there must be quite a few Pradier bronzes out there with fake foundry marks. Regarding the mark with the flower, I just ran across another one in my files, this time on the base of one of Pradier’s candelabres (Dallas Auction Gallery, 16 Feb. 2011).
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Again, the circle is missing. I believe the intials « A.V.S. » stand for « Amédée Victor Susse », Amédée and Victor being the first names of the two Susse brothers.
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xxx (U.K., 21/2/2013)
Yes I've come across the flower mark on other Susse Frères bronzes such as this Didon and Phryné pair offered by Michaan's Auctions, Alameda, CA, on 6 June 2012, lot 1174:
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The pair had almost all the patina rubbed off and were only about $1000 estimate for the two, $400 opening bid as I recall. Might have made a good repatination project at the right price.
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